Om at blive Zen munk i Japan
Tim Pallis
At blive munk i et zen
buddhistisk kloster (sōdō)
i Japan er en lidt kompliceret aff¾re.
Jeg kender mest til japanske forhold, sŒ det vil jeg skrive lidt om. Der er ogsŒ
zen klostre i bŒde USA, Kina, Vietnam
og Korea. Hvad der kr¾ves der, kender jeg ikke sŒ meget til.
I Japan er et zen kloster et meget
lukket sted, hvor man som vesterl¾nding uden kendskab til sproget ikke har
adgang. Det er faktisk ikke muligt for en vesterl¾nding, at komme i tr¾ning i
et traditionelt zen kloster.
Der er mange zen
klostre i Japan, som kommer ind under Žn af de tre skoler Rinzai, Sōtō eller Obaku. Det er tr¾nings skoler for de munke, som er s¿nner af de smŒ
familieejede zen templer. Den ¾ldste
s¿n mŒ i tr¾ning for at blive zen pr¾st
og senere abbed i sin fars tempel. Det er noget meget formelt og
traditionsbundet.
Zen er ikke s¾rligt
popul¾rt i Japan, som man skulle tro. Der er kun meget fŒ rigtige munke
tilbage, som bruger 10 til 20 Œr af deres liv i kōan tr¾ning hos en mester i et kloster. De traditionelle Rinzai zen klostre har vel et gennemsnit
pŒ 10-15 munke nu om dage. Hvis man ikke kan sproget er det umuligt at komme
ind i et kloster.
Zen tr¾ningen er for en begynder
rigtig barsk, fordi man skal l¾re at sidde pŒ en bestemt mŒde. Hvis man ikke
har ben til det, gŒr det simpelthen ikke. Men man kan tr¾ne sig op til det. Man
skal kunne gennemf¿re en uges zazen i
halv lotus stilling ca. 12 timer om dagen i perioder af en halv time til en
time med gŒende meditation ind imellem perioderne.
Dette program foregŒr en gang om mŒneden. Til daglig sidder
man kun 3-4 timer. Man v¾kkes klokken 4 om morgenen og reciterer sutraer i mere end en time. EfterhŒnden
l¾rer man dem udenad. Der er meget reng¿ring og manuelt arbejde om dagen. H¿jdepunktet
er et personligt m¿de med mesteren i sanzen
rummet, hvor man fŒr vejledning i zen
praksis.
NŒr man ikke lige med Žt kan blive munk i et kloster, kan man som vesterl¾nding
i stedet bo i byen og f.eks. undervise i engelsk og fŒ adgang til daglig zen praksis i et zen tempel, som arrangerer zazen
praksis for l¾gfolk. Man kan ogsŒ, uden af v¾re munk, deltage i intensive
tr¾ningsperioder i forskellige zen
klostre. SŒ vidt jeg ved, kan man godt blive munk i visse Sōtō en klostre uden at kunne sproget.
Jeg kender kun Žt kloster, hvor man kan tr¾ne uden at v¾re munk. Det er Sogen-ji
i Okayama. Der kan man blive koji (l¾gmand
i tr¾ning) som vesterl¾nding. Men det kr¾ver, at man har forberedt sig mindst
et Œr i forvejen og kan sidde zazen.
Man skal v¾re meget seri¿s og have tid til mindst et Œrs tr¾ning. I Sogen-ji er
der mange vesterl¾ndinge.
Sogen-ji er beliggende
i Okayama og h¿rer til Myoshin-ji
Ha, som er Rinzai shu. Mesteren hedder Shodo Harada Rōshi og er mŒske en af de bedste zen mestre i verden i dag. Han kommer til Europa et par gange hvert
Œr og til Danmark hver tredje Œr for at vejlede i en sesshin pŒ en uges meditation, som jeg omtalte overfor. Hvis man
har v¾ret i Sogen-ji i flere Œr og ¿nsker at blive munk, kan man fŒ lov til det
af mesteren, hvis han synes man er kvalificeret.
Det koster ikke noget at v¾re i Sogen-ji, men man binder sig
for Žt Œr i begyndelsen. Men det kr¾ver, at man kan sidde pŒ den mŒde, som jeg
har beskrevet, og at man bliver godkendt af mesteren.
For at kunne deltage i en sesshin,
hvor man l¾rer mesteren at kende, og han l¾rer Žn at kende, skal man kunne
sidde i forvejen. For at kunne gennemf¿re en sesshin pŒ en uges meditation er det n¿dvendigt, at man har praktiseret
zazen i mindst et Œr i forvejen i en
af de to zen grupper, som findes her
i K¿benhavn. I Zen Buddhistisk forening sidder
man hver onsdag aften 4 gange en halv times zazen,
og Žn gang om mŒneden 6 gange en halv time. Det kr¾ver igen, at man sidder en time
hjemme hver dag alene. Ellers kommer man aldrig til at sidde ordentligt.
Efter et Œrs tr¾ning pŒ den mŒde kan man muligvis sidde sŒ
meget, at man er i stand til at deltage i en Harada sesshin et eller andet sted i Europa. SŒ l¾rer Harada Žn at kende, og
mŒske giver han Žn lov til at blive koji
i Sogenji, hvis man binder sig til et
Œr. Det er ikke sŒ nemt, som man skulle tro.
Zazen et engagement pŒ livstids. Det
tager mange Œr at komme ind i en god praksis, og det er noget man skal v¾re "hooked"
pŒ og kunne lide, sk¿nt megen smerte er forbundet med det i begyndelsen. Derfor
mŒ man v¾re st¾rkt motiveret. Mange falder fra undervejs. Men de fleste finder
ad Œre en livs salighed i zazen
praksis, som man ikke kan finde andre steder. Men for at komme dertil, mŒ man
udholde meget, v¾re meget tŒlmodig og l¾re at koncentrere sig om sit Œndedr¾t i
en ubev¾gelig siddestilling.
Hvis det kun er noget terapeutisk eller psykologisk man er
ude efter, vil jeg ikke anbefale det. Man mŒ i forvejen l¾se sŒ meget om zen, at man har en fornemmelse af, hvor
det snerper hen. Ens eksistentielle s¿gen efter at kende den egentlige natur, som er buddhanaturen, er selvf¿lgelig en
n¿dvendig foruds¾tning for overhovedet at begynde pŒ en sŒdan tr¾ning.
I Kyoto er der flere steder, hvor vesterl¾ndinge kan deltage i zazenkai dvs. zazen for l¾gfolk. Man tilslutter sig en zazen gruppe, som m¿des s¿ndag eller hver morgen i forskellige Zen templer i Kyoto: Kennin-ji, Kosho-ji, Mugeko-in, Nanzen-ji, Rinko-in i Shokokuji, Ryosen-an i Daitokuji eller
Tofuku-ji. Det er alt sammen gode steder med traditionel praksis, men det er kun enten en l¿rdag eller s¿ndag aften eller tidligt om morgenen hver dag.
Man sidder zazen 3 eller 4 gange en halv time, og f¿r eller efter zazen er der recitation af sutraer. Til slut drikker man te sammen. Men det er kun for folk, som bor i l¾ngere tid i Kyoto. Jeg kender nogen pŒ Hanazono University, som ved lidt mere om, hvor der er godt at sidde. Jeg selv har gode erfaringer med Rinko-in, Nanzen-ji og Ryosen-an. Det er gratis sŒ vidt jeg ved. Ingen af stederne kan man bo og tr¾ne, som man g¿r det i et kloster (sōdō). Og der er ingen sesshin.
Det f¿rste mŒl i tr¾ningen er at tr¾ne sig op til at kunne deltage i en sesshin. Hvis man kan sidde sŒ meget, at man kvalificerer sig til en sesshin, er der flere zen templer i Kyoto, hvor man mŒske kan deltage i en uges sesshin med en formel introduktion og mod en lille betaling for kost og logi.
Jeg har pr¿vet Mampuku-ji og Shokoku-ji. Men der er andre,
som Œbner d¿rene for en vesterl¾nding f.eks. Tofuku-ji, hvis man kan lidt
japansk og er meget seri¿s og kender rutinerne ved en sesshin.
Jeg kender et lille Zen tempel under Nanzen-ji ved navn Koun-ji, hvor der er en meget kvalificeret Rōshi ved navn Kanju Rōshi. Han har tidligere v¾ret hovedmunk i Sogen-ji. Han taler bŒde engelsk og tysk og er mŒske den bedste zen mester i Kyoto for tiden. Det er muligt at blive medlem af hans zazen gruppe og sidde med dem hver morgen og hver l¿rdag aften og hver anden s¿ndag. Hvis man praktiserer seri¿st hos Kanju Rōshi og kan sidde en sesshin vil der v¾re mulighed for gennem ham at deltage i sesshin i Shokoku-ji, hvis man bor i Kyoto.
Ordforklaringer og noter:
Et zen tempel er et f¾llesskab af familieejede smŒ templer samlet omkring de bygningsv¾rker, der fungerer som f¾llesskabets nervesystem:
Honbo er hovedtemplet, administrationen, receptionslokaler, abbedens rum.
Hatto er dharma hallen. Bruges til forel¾sninger eller en teisho, som mere er en levendeg¿relse af zens sandhed i ord eller handling end en pr¾diken.
Butsuden er buddhahallen, hvor de store statuer af buddhaer og bodhisattvaer findes. Bruges til officielle ceremonier.
Sanmon er templets hovedport, bjergporten. Homon, dharma porten.
Shoro er klokketŒrnet. Bruges morgen og aften.
Kyozo er biblioteket. Bruges sj¾ldent.
Yokushitsu er badehuset. Bruges et par gange om ugen.
Kura er lager og redskabshus, eventuelt Roshis skatkammer.
Sōdō er tr¾ningsklosteret med munkenes hal, spisesal og k¿kken.
Zendo er meditationshallen.
Rōshi betyder "gammel l¾rer", som er zen mesteren i Sōdō. Kaldes ogsŒ Hojo-san eller Osho-san.
Unsui er en munk. Betyder skyer og vand, det der bev¾ger sig.
Det er n¿dvendigt at medbringe en introduktion eller anbefaling fra en anden mester for at blive munk i en Sōdō.
Det f¿rste m¿de med mesteren er meget vigtig. Valget af mesteren betyder alt. Godkendelse af munken er n¿dvendig. Er kemien i orden?
Buddhas eget liv (563-483) er tr¾ningens eksempel.
Efter en meget beskyttet opv¾kst, gŒr han hjemmefra 29 Œr gammel for at finde en l¿sning pŒ sin f¿lelse af lidelse, dukkha.
Hvorfor er der sŒ meget sygdom, forfald og d¿d her i livet? Hvorfor er jeg her? Hvad er jeg? Hvor skal jeg hen?
Buddha bliver oplyst om sit sande v¾sen 7 Œr efter i 527. Dette kaldes bodhi (vŒgen), satori (erkendelse), eller kenshō (at se naturen).
Hvorfor vil man v¾re munk og tr¾ne i zen?
Det er bevidstheden om ens uvidenhed med hensyn til alle tings egentlige natur, og ens eget sande v¾sen.
Den almindelige bevidsthed er tvedelende, dualistisk, adskillende, splittende og objektiverende.
Bevidsthedens refleksive tendens hindrer Žn i at kende sin egentlige natur.
Munken kommer altsŒ til tr¾ningen af n¿d, for at finde en vej, for at blive befriet. Men ¿nsket om frihed er i sig selv et problem.
Han begynder altsŒ tr¾ningen pŒ grund af en eksistentiel angst eller en dyb tvivl i sindet. Tvivl versus tro. Jiriki versus tariki (ved egen indsats versus en andens kraft)
Der er problemer i zen tr¾ningen:
Der er for det f¿rste ens eksistentielle dilemma.
Der er til syvende og sidst alligevel ingen opnŒelse.
Dualismen oplyst og ikke-oplyst er fejlagtig.
Der er tale om en form for spirituel materialisme, spirituel narcissisme, spirituel hybris.
Forventningerne er umulige at indfri.
NŒr alt hvad du g¿r eller ikke g¿r ikke hj¾lper, hvad g¿r du sŒ?
William James (oprindeligt Francis W. Newman) skelnede mellem "de Žn gangs f¿dte (first-born) og de anden gangs f¿dte (twice-born).
Zen tr¾ningen omfatter f¿lgende omrŒder:
Recitation af sutra, sange, b¿nner og gatha.
Zen mesterens teisho eller forel¾sning.
Sanzen, som er det korte personlige m¿de med mesteren.
Samu, som er manuelt arbejde, reng¿ring, havearbejde, br¾nde hugning, vedligeholdelse, k¿kkenarbejde, reng¿ring af badet.
Takuhatsu er rundture i byen for "at bede med en skŒl".
Kinhin er gŒende meditation.
Tai-chi ¿velser.
Zazen er siddende meditatation:
Fysisk koncentration:
Opm¾rksomhed pŒ Œndedr¾t og siddestilling, bugŒndedr¾t, tanden, lang udŒnding pŒ MU... eller ONE..., Shikan ONE.
Mental koncentration:
Opm¾rksomhed pŒ en kōan
eller wato, som knyttes til
Œndedr¾ttet.
Kufu betyder at arbejde kreativt og opfindsomt pŒ kōan og Œndedr¾t.
Det g¾lder om at blive Žt med Œndedr¾t og kōan.
Glemmer man Œndedr¾t og kōan arbejdet i dagdr¿mme eller indre monologer, skal man straks vende tilbage til praksis, sŒ snart man opdager at man er kommet v¾k fra dem.
Koncentrationen forbedres gradvist, indtil det er tanden (bugmuskulaturen) og shikan ONE, som mediterer, gŒr og spiser.
Zazen tr¾ningen inddeles i blokke og perioder afbrudt af kinhin.
Anvendelse af keisaku i zendo er en hj¾lp til selvhj¾lp.
Jikijitsu leder zazen tr¾ningen i zendo. Han er gemen, smŒlig, uomg¾ngelig, streng og ub¿nh¿rlig.
Han s¾tter et frast¿dende ansigt op, nŒr man ser pŒ ham eller sp¿rger om noget.
Ingen kan lide ham, fordi han ikke er til at tale med, kompromisl¿s og umenneskelig i sine krav.
Selv om jisharyo eller shoji har givet en munk lov til at gŒ i seng, fordi han er syg, siger jikijitsu: "Du er doven, det er derfor du er syg".
Han sk¾lder ud og minder munken om hans tidligere fejltrin.
Jisharyo eller Shoji tager sig af arbejdets fordeling.
Han tager sig ogsŒ af munkenes sociale forhold og s¿rger for, at de m¿der i zendo til tiden.
Han behandler alle venligt og forstŒende, serverer the for munkene i zendo og hj¾lper dem med deres problemer.
Tenzo er kokken, en stilling der som regel bekl¾des af en mere erfaren munk, for k¿kkenet er en meget vigtig arbejdsplads.
Kun shoji mŒ komme i k¿kkenet, og kun tenzos assistent mŒ hj¾lpe til med at bringe maden ind i zendo.
Hvert halve Œr skifter disse munke arbejdsomrŒde efter tur. Den lede jikijitsu bliver nu den venlige og im¿dekommende jisharyo og omvendt.
Munkene skal l¾re at praktisere alle slags job for at blive gode munke.
Som Œrene gŒr uddybes tr¾ningen, en dyb ro og styrke opleves, zazen praksis er forfriskende og dybt tilfredsstillende, og mŒske finder man en ubeskrivelig gl¾de ved at v¾re til.